torsdag 11. desember 2008

Tova Smånisser

 Her kommer oppskrifta på mine tova smånisser. De er enkle og raske og lage. Og man kan pynte de f.eksp med nålefilting på magen, sjerf . Ingen av mine nisser har skjegg. Men hvis man har lyst kan man jo sett på det. De kan strikkes både på rundpinne, eller fram og tilbake og syes sammen. Siden denne oppskriften/beskrivelsen ble lagt ut har vi laget mange forskjellige typer ut fra denne. Det er bare fantasien som setter grenser.



Alle mine nisser er forskjellige så dette blir bare en grunnoppskrift eller en skriftlig beskrivelse avframgangsmåte.. Og nissen under her er "naken", den er klar for etterarbeide.

dscn0417

Raske nisser
Dette er en grunnoppskrift på nisser som er raske å lage. Vi har laget de som nissegutter/jenter Men ingen ting i veien for å sette skjegg på de. Vi har laget de i mange størrelser men framgangsmåten er den samme. (oppskrifta er til privat bruke, det er ikke lov å omsette nisser laget etter denne oppskrifta på messer osv uten å opplyse om hvem som har laget oppskrifta og hvor den er hentet fra. Ved gjengivelse av oppskrifta på hjemmesider, og andre steder skal det også opplyses om det samme. . Copyright Trultes Strikkesnakk. Spørsmål om oppskrifta kan mailes til meg på strikkesnakk krøllalfa gmail punktum com.

Framgangsmåte:
Garn: Østlandsgarn eller annet garn som kan toves i samme tykkelse. (IKKE superwash) Pinne nummer nummer 6.
Jeg legger opp mellom 21-26 masker, avhengig av hvor tykk mage nissen skal ha. Men igen ting i vein for at du legger opp å lager enda større nisse. Men husk at dette antallet som du legger opp skal fordobles på omgang 3.

Strikk 2 omganger glattstrikk.

3. strikk 1 maske, plukk opp 1 maske. Fortsett ut pinnen. (du har nå mellom 42-52 masker)
Strikk 8 til 20 omg glattstrekk, avhengig av hvor stor nisse du vil ha, og hvor mye garn
du har.
Nå skal de felles til hals/hode. Tell hvor mange masker du har på pinnen. Når du har felt over 3 omganger
skal halsen ha 21-26 masker. (avhengig av hvor mange du startet med.)
1 fellingsomgang fell 8 masker jevnt fordelt.
2 fellingsomgang fell 8 masker jevnt fordelt.
3 omgang resten av maskene slik at du sitter igjen med samme antall masker som du startet med masker.
Bytt til anskitsfarge og strikk 1 omganger glatt strikk.
På 2 omgang på ansiktet skal det legges ut. Strikk 1 maske, plukk opp en maske.

Strikk 2-3 omganger glatt strikk. (avhengig av hvor stort du vil ha under nesa. Jeg bruker 2 omg fordi jeg ikke bruker skjegg på mine.)

Nesa
Nesa strikkes i en maske, hvis ujevnt masketall, eller mellom to masker ved likt masketall. Jeg har fellinger i iden, så nesa strikkes midt foran i fronten av nissen, ikke slik som på mange andre hvor man strikker nesa i midtmasken på arbeidet.
Nesa: strikk 9 masker i en maske, ved å ta vekselsvis forand og bak tråden. Strikk 3 omganger glattstrikk
over disse 9 maskene. Felle deretter på arbeidetsrettside slik: 1 maske av to sammen, dra den første masken over, tils 3 ganger
Du har nå tre masker på pinnen, fell også med 1 m løs av to sammen, dra den løse masken over.
Strikk videre ut omgangen. Strikk 2 omganger glatt strikk til. Her kan også ansiktet forlenges hvis det ønskes med
flere omganger.
Lua
Lua er strikket i rillestrikk også kanten. Jeg feller 1 maske på hver side av side maskene, dvs 4 masker mindre pr fellingsomgang.
Luene blir veldig forskjellig fra gang til gang, men som hovedregel feller jeg hver 4 omgang til det er ca 6-8 masker igjen,
da strikker jeg 8 omganger før jeg feller en maske i hver siden, osv til jeg har to masker igjen på pinnen. Da strikker jeg 2-4 omganger før jeg trekker tråden igjenom. Jeg har lang tråd, for med denne tråden syr jeg lua sammen i den ene siden. Jeg syr fra retten fordi det blir borti i tovinga.
Kanten på lua.:
I nederste rille på lua, plukker jeg opp masker og strikker 3 omg før jeg feller av. Grunn til dette er at da ser det ikke ut som lua vokser ut av hodet på nissen.
Da er det bare å stramme til tråder på innsiden, og se at det ikke er kjempehull. Hvis det er kjempehull nester jeg med litt ved hullene før toving.
Dusk: Lag den dusken du kan, eller bruk nissen uten dusk.
Toving: Vi tover på 40 grader vanlig kort vask med Milo, og med et putevar i maskina.
Etter arbeid. Strekk nissene godt, og sett de til tørk. Vi fyller med vatt, men også ris fungerer godt.
Øyer og filtplate blir limt på helt til slutt. Vi pynter nissene med skjerf og nålefilting. Hvis de skal ha hår syes det på med teppesting eller hekles inn før man fyller og monterer. Håret blir håndtovet, da vi syns det blir for sammenfilteret i maskina.

Tillegg oktober 2010:


Vi bruker ikke garn til hår eller skjegg lenger. Det blir laget av ull og med filtnål. Hender og ører blir ofte laget av leire på de siste figurene."Smoker" og andre har tova bein. Men de aller nyeste over har bein og andre ting av leire...

Slengbeina og armer blir laget ved at man strikker en lang glattstrikket "tarm" som man  putter i vaskemaskina sammen med nissene. Disse "tarmene" vil da krølle seg, og bli tovet til bein og armer som bruke på slengbeinnissene. Vi pleide ofte å feste en slik "tarm" i begge sider av en nisse før toving....da kommer den ut av maskina med ferdige armer....Beina fester vi alltid til slutt.


Design og formgiving: Trulte H og Frode M (aka Rainwolf) 2007




Her er bilde av noen "gamle" strikket etter samme grunnoppskrift. Bl.a en "janusnisse"

DSCN0404

poolnisse


DSCN0402
Liverpool og ManU nissen er en "janusnisse" fordi et par vi kjenner holder med hvert sitt lag, men de får bare en nisse til jul,. Og det løste vi på denne måten..

DSCN0388


------
Copyright © Trulte og F. Myrvold
Innlegget er redigert oktober 2010 med bl.a nye bilder og des 2010 med beskrivelse av slengbeina.
Copyright Trulte og F. Myrvold (aka Rainwolf. Alle rettigheter er reservert. Hele bloggen med sine undersider og bilder har copyright. Materialet må kun benyttes til eget bruk. Det må ikke kopieres, brukes til å produsere varer for videre salg eller benyttes i arkiv/forum/hjemmesider eller databaser av noe slag uten tillatelse fra oss. (asylet@gmail.com) Men bruk link, og referer gjerne.Copyright © 2006-2010

1 kommentar:

Siw Midtgård sa...

Kjempefine nisser! Ett spørsmål, strikker du dem på rundpinne/strømpepinne eller strikker du frem og tilbake og syr nissene sammen tilslutt?