torsdag 28. oktober 2010

StrikkePin-Up -Oppskrift- KnittingPin-Up -Chart-

Dette settet er en omarbeiding av "Rødhette og Ulven" den ble første gang laget i 2008.

Luen: 
Denne er strikket i glattstrikk hele veien, slik at det blir en rullekant nederst. Rullekanten er ca 7 cm lang, og strikket i hovedfargen.Stripene på toppen er på 5 masker av hver farge i starten. Disse forskyver seg 2 masker slik at man får spiraleffekt, samtidig som man feller. På denne er det 6 fellinger pr 2 omgang. Først felte jeg ned slik at det var 3 hvite 5 mørke på omgangen. Videre så felte jeg slik at det var 3 hvite og 3 mørke på omgangen. Da er lua blitt så "trang" at maskene flyttes det over på strømpepinner, eller hvis du vil til en større rundpinne og bruker Magic Loop teknikken.  Nå felles det bort 1 av de 3 hvite maskene over 2 felleomganger. Så felles 1 av 3 mørke over 2 felleomganger. Nå er det 2 hvite og 2 mørke pr rapport. Man forsetter på samme måte til man har 1 av hver farge. Da strikker strikker man 1 omg rett, så vrangstrikk mens man forsatt feller 2 hver omgang til du har 6-8 masker igjen. Jeg syns luene blir finest hvis man feller av og "snurper" de sammen etterpå. Men du kanskje foretrekker å dra tråden igjennom de siste maskene, og da gjør du det. Dette er en smaksak.

Jeg har på både lue og pulsvanter en strikkefasthet på 22 masker møsterstrikk er 10 cm. Brukt pinne 3,5 og garn av tykkelse som Rubin, Østlandsgarn, Peer Gynt. Det er vel 23-24 masker pr 10 cm som er oppgitt på magebelte. (femtråders ullgarn)

Videre kan du jo strikke vrangbord, eller kanskje ensfarget topp på luen, dette er opp til deg. Mulighetene med StrikkePinn-UP diagrammet er nesten uendelig. .

Pulsvanter:

Disse er strikket etter en standard pulsvanteoppskrift med tommel som går ut i en kile...Tommelen er på det bredeste 9 masker. Setter disse 9 på en tråd, strikker så opp 9 masker og strikker videre mens jeg samtidig feller "kilen". Opplegget på denne er 48 masker, og 2 masker rett, og 2 masker vrang i vrangborden oppe og nede. Strikkfastheten min er 22 masker er 10 cm mønsterstrikk. Samme type garn som luen. (23-24 masker er 10 cm)

 
 Trykk på bildet så får du opp et større bilde.

Lykke til!
-----------------------------
Copyright © Trulte og F. Myrvold(aka Rainwolf). Bloggen skrives av Trulte H© og er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. All rights reserved Trulte H.© Du kan bruke oppskriftene/diagramemne for å produsere til deg selv, gi bort i gave osv. Men du kan ikke produsere for salg uten tillatelse fra oss. Copyright © 2006-2010

Ingen kommentarer: